Drie dagen lang leggen bijna alle piloten van Lufthansa het werk neer waardoor het vliegverkeer in Duitsland bijna tot stilstand komt. Maar op veel begrip kunnen de piloten, die soms een kwart miljoen euro per jaar verdienen, niet rekenen.

De piloten zijn woedend op Lufthansa. “Onze VUT-regeling wordt opgeofferd om het dividend van de aandeelhouders te verhogen”, roept de vakbond.

Dat klinkt niet eens zo heel onredelijk, totdat je hoort wat piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij verdienen en wat de details van hun VUT-regeling, de Übergangsversorgung, zijn.

Vroegpensioenregeling te duur

Een gezonde piloot met de rang van captain verdient inclusief toeslagen 260.000 euro. Tot voor kort ging hij verplicht met vroegpensioen op zijn 60ste verjaardag. Op dat moment daalde het inkomen naar 124.000 euro. Een piloot mocht overigens ook vroeger met vroegpensioen, vanaf zijn 55ste.

Het idee achter deze keuzevrijheid is dat niemand iets heeft aan een gedemotiveerde piloot. “Men kan een piloot niet de cockpit in dwingen als hij zich niet goed voelt”, aldus Ilja Schulz, voorzitter van de Vereinigung Cockpit.

Maar Lufthansa vindt de vroegpensioenregeling te duur. De luchtvaartmaatschappij is jaarlijks 11 miljard euro kwijt aan (vroeg)pensioen, waarvan 40 procent naar piloten gaat terwijl die slechts 10 procent van het personeelsbestand vormen, schrijft Stern. En nu de Europees bepaalde pensioenleeftijd voor piloten is opgerekt naar 65, kan het riante systeem deur uit. Maar die piloten willen geen concessies doen.

Goed in de slappe was

Lufthansa-piloten verdienen overigens ook in internationaal opzicht veel geld. Een captain bij Swiss Air, een dochter van de Duitse maatschappij, verdient slechts 150.000 euro. Bij veel prijsvechters zoals RyanAir en EasyJet, liggen de inkomens ook lager.

Politici hebben in elk geval geen greintje begrip voor de actie. Vicefractievoorzitter Michael Fuchs van de CDU in de Bondsdag: "De staking is absoluut onverantwoord. Bij mensen die soms evenveel verdienen als de bondskanselier heb ik daar geen begrip voor.''

KLM betaalt vlieger ook riant

KLM-piloten worden overigens ook in de watten gelegd. Een captain van een Boeing 747 verdient bij de KLM bijna een kwart miljoen euro.

Curieus in Nederland is dat de KLM-piloten, overigens vaak tegen hun zin, al op hun 56ste met pensioen gaan.

Lees ook

Ryanair: Pay-to-fly voor piloten? Nee hoor, ze krijgen gewoon salaris

Werkloze piloten klagen ABN Amro aan om hoge lening

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl